A meditáció csodás hatása az életedre


Biztos rengetegszer hallottad már, hogy a meditáció mennyire jót tesz. Úton-útfélen ajánlgatják minden bajra, legyen az fizikai vagy érzelmi, és nincs már egy valamire (vagy semmire) való életmód-blog sem, ahol ne ez lenne az egyik csodafegyver. Megrekedtél? Meditálj! Ideges vagy? Meditálj! Szomorú, frusztrált, kiégett? Meditálj!

Na persze, mert az nem úgy van, hogy lecsüccsenek ide a fa tövébe, mint Buddha, és megvilágosodom.

A helyzet az, hogy a meditáció az egyik leghatékonyabb technika amivel javíthatsz az életeden, eredményesebb lehetsz sportban, vagy bármiben, de itt is a mantra, mint mindenhol: tudd, hogy mit csinálsz és miért. A meditáció otthon, nyugodt körülmények között könnyen megtanulható, egyszerűen és eszközök nélkül végezhető, akárcsak az Intenset:)

Mi a meditáció és mi nem az?

Ha visszanyúlunk a klasszikus alapokhoz, a buddhizmus meghatározása szerint a meditáció az erőfeszítés nélküli időzés abban, ami van.

Oké, tudom, ezt a falra kenhetem, de mégis, ez a lényeg.

Sok helyen használják a meditációt a relaxáció szinonimájaként, ami simán tévútra vezet. A relaxáció során pihensz, kikapcsolsz, sokszor kiüresedik az elméd (jó értelemben), elbóbiskolsz, észre sem veszed az idő múlását. Félre ne érts, ez nagyon jó és hasznos dolog, kipihened magad és feltöltődsz, de ennyi.

A meditáció során viszont tudatosan kerülsz egy ellazult, de mégis mentálisan fókuszált állapotba, ahol a mindennapi gondolkodási módtól eltérően kezded használni az elméd. Akármilyen ezospiri hablatynak tűnik is ez, az életed minden területén érezheted a jótékony hatásait.

Mik a meditáció hatásai?

A sportban is, a mindennapi életben is rengeteget segíthet, ha beilleszted a napirendedbe. Miben segíthet a meditáció, ha rendszeresen és jól végzed? Íme:

  1. Csökkenti a stresszt

Ez már magában megéri az egészet, hisz a stressz annyira a mindennapjaink része, hogy már természetesnek tűnik. Felnyomja az agyadat a főnök, dugó van, a gyerek hisztizik, anyád megint úgy bánik veled, mintha 5 éves lennél – ezekben a minidrámákban telik az egész életünk, és a ritka, békés pillanatok már-már ajándékszámba mennek. Pedig annak kéne alapnak lennie, ugye.

  1. Segít, hogy jobban aludj, sőt, rendezi az alvásciklusodat.

Na, ezt megint nem kell részletezni, kinek nem ismerős legalábbis egy-egy életszakaszban az alvásproblémák valamelyike? Nem tudsz elaludni, felébredsz fél egykor, és nézed négyig a plafont. És csendesen utálod/irigyled az ágy másik oldalán önfeledten horkoló partneredet.

  1. Segít fókuszálni

Főleg az aktív, versenysportolók húznak ebből komoly hasznot – mindenki látott már büntetőt dobó vagy rúgó kézilabdást vagy focistát, és azt is, hogy mi történik, ha a döntő pillanatban hibázik a koncentráció.

  1. Csökkenti a fájdalomérzetet

Ami nem ment fel attól, hogy elmenj az orvoshoz, de eszköz a kezedben ahhoz, hogy kezelni tudd a fájdalomérzetet magát, főleg akkor hasznos, ha olyan helyzetről van szó, amikor el kell viselned a fájdalmat, pl. izomláz esetén.

  1. Segít leküzdeni a félelmet

Ez is egy olyan hatás, ami a sport mellett a mindennapi életben is jól jön. Egy nagy esés után, lóról vagy bicikliről néha nehéz hogy újra visszaülj, de ugyanígy ha rossz élményed, félelmed van helyzetektől, akkor a meditáció segít. Egyrészt a megváltozott tudatállapot csökkenti az agy félelem-központjának aktivitását, másrészt a különböző vizualizációs technikákkal újra élheted az ijesztő helyzetet és újra is írhatod azt, immár jobb élményekkel.

  1. Erősíti az immunrendszeredet

Ha a meditáció hatásai a téma, szinte ez az első és talán a legjobban ismert. Valóban így van, bizonyított tény, hogy az immunrendszered szinte azonnal pozitívan reagál, úgyhogy már csak ezért is megérné megtanulni a helyes meditációs technikát.

  1. Lecsendesíti az elmét

Ami különösen akkor jön jól, ha valami nem úgy sikerült, ahogy eltervezted, lehet ez egy kihagyott gól, egy elrontott prezentáció, bármi, ami csak pörög az agyadban megállás nélkül, semmi másra nem tudsz gondolni, újra és újra átéled a kudarcot. Nagyon jól jön ilyenkor egy módszer, amivel megtörheted ezt a kört.

  1. Segít a célodra fókuszálni, és kitartani mellette

Ha sportolsz, ha nem, neked is, mint nekem, vannak igazi nagy célok az életedben, amit szeretnél elérni. És az odavezető úton hányszor esünk pofára, Jesszus… És anélkül, hogy ócska frázisokat puffogtatnék, bizony azok érik el a céljaikat, akik akárhányszor is hasalnak el, összemerik magukat és mennek tovább.

  1. Mérsékli az érzelmi hullámvasutat

Mindenki ismeri, egyszer fent, egyszer lent – de a meditáció segít egy kicsit nyugodtabban, kicsit távolabbról megélni ezeket a hullámhegyeket és völgyeket.

  1. Javítja a testérzetet (ezt ki lehet cserélni vmi másra, nem találtam jobb szót, ha van egyéb ötletetek)

Sportolóként nagyon fontos hogy amennyire lehet, teljes kontrollunk legyen az izmaink, a koordinációnk felett. Ha nincs rendben a testképe az embernek, nem tudja tudatosan elkülöníteni pl. az izmok mozgatását, nagyon könnyen lesérülhet, a testtudatosság az egyik legfontosabb, amikor új mozgásformát tanulunk, vagy a technikánkat próbáljuk tökéletesíteni.

Varázslatos, mi?

Már-már túl jól hangzik, hogy igaz legyen.

A helyzet viszont az, hogy számos- ha nem az összes – élsportoló él ezzel a módszerrel. Top atléták vagy Phelps, az úszófenomén. Ő azt mondta, ha nem a medencében úszik, akkor mentálisan úszik. Bringások, síelők veszik végig ebben a meditatív állapotban a pályát, optimálisan, akár lassítva, felkészítik nem csak a testüket, de az elméjüket is a versenyre. A Ninja Warriorban én is fejben százszor végigcsináltam a pályát mielőtt elindultam rajta.

Szóval akkor hogyan is néz ki az alap meditációs gyakorlat?

Ez a meditáció otthon, mindenfajta speckó felszerelés, zene, sámán nélkül végezhető, próbáld ki, csak nyerhetsz vele.

  1. Állíts be egy órát, a telefonodat 12 percre, amikor – lehetőség szerint – nem zavarhatnak! Ülj kényelmes pozícióban egy székre, vagy éppen keresztbe tett lábakkal a padlóra, ha az kényelmes. Ne feküdj le, mert nagyon könnyen elalszol, és most nem az a cél!
  1. Lassan csukd be a szemed.
  1. Csukott szemmel kezdj el figyelni a körülötted lévő hangokra. Fülelj mindegyik irányba. És engedd, hogy ezek a zajok, hangok elkezdjenek összeállni egy kompozícióba, egy harmonikus háttérhanggá! Ne próbáld kizárni egyik hangot se, hanem szépen hagyd, hogy összesimuljanak. Még akkor is meg tudod ezt tenni, ha nagyon zavaró zajok vannak körülötted: pl. figyelheted ahogy a két ventilátor beszélget, az egyik mély hangon huppog, a másik magasabban válaszol: csak játssz az élménnyel.
  1. Koncentráld az érzékelésedet a bőrödre, próbáld megérezni a vérkeringés melegét, figyeld meg milyen érzés, ahogy a bőröd és a ruhád összeér – tudatosítsd ezeket a dolgokat, amikre általában soha nem figyelünk.
  1. Ha valami illatot, szagot érzel, tudatosítsd azt is.

Ezek a gyakorlatok lecsöndesítik a tudatodat, és fokozatosan el tudsz kezdeni befele figyelni.

  1. Koncentrálj a légzésedre, ahogy a levegő áramlik az orrodon keresztül. Érezd a különbséget a be- és kilégzés között.
  1. Ahogy lélegzel, kezd tudatosan is kísérni, csak a légzésre koncentrálj! A gyakorlat célja, hogy megtartsa az elmédet ebben a csendes, külvilágtól elkülönült, befelé koncentrált állapotban. Hogy ne induljon el a szokásos csacsogás a fejedben.
  1. Ha az elméd elkalandozik, eszedbe jut bármi, és elkezdesz kérődzni rajta, szépen menj vissza a belégzés-kilégzés-re.

Ennyi az egész az elején – tanítsd meg magad erre a nyugodt, gondolatmentes létezésre, napi egy, de ha lehet két alkalommal 12 percre.

Már megint hallom, hogy jó-jó, de hogy lesz ebből a pár perces csöndes ücsörgésből mindama jóság, amit felsoroltál?

Ez egy kicsit úgy megy, hogy amikor az elméd ebben az állapotban van, az egész tudatod fellélegzik. Végre, kicsit csend van, se alapzaj, se imamalomként őrlő unásig ismételt gondolatok. Gyakorlatilag semmi mást nem teszel, mint félreállsz a saját utadból, hagyod, hogy az a döbbenetes szerkentyű, ami az agy, végezze a dolgát anélkül, hogy folyamatosan kárpálnál neki. Ne aggódj, ő szeretne jól aludni, stresszmentesen élni, rendezni a testi-lelki funkciókat. Azonnal nekiáll a kármentésnek, amint egy kicsit is hagyod.

Amikor már kissé gyakorlottabb vagy, akkor ebben az állapotban szépen elkezdheted koncentrálni a gondolataidat a céljaid felé is. Csak vedd elő ezeket a gondolati képeket, ne „dolgozz” rajta vagy erőltesd, mert ezt nem lehet megerőszakolni. Az egész egy kellemes, áramló érzés, amikor rendben vannak a dolgok, és figyeld meg, hogy szép lassan rendeződnek is.

Ahogy felfedezed ezt az érzést, egyre gyakrabban fogod megtapasztalni akkor is, amikor nem ülsz le meditálni. Minden lehet meditáció, a sport különösen, gondolj csak a zen-íjászokra. Vagy azokra a beszámolókra, amikor futók mesélnek egészen elképesztő, csodálatos élményekről (flow élmény), ahogy megszűnt körülöttük a tér és az idő, nem is futottak, csak lebegtek.

Meditálj úgy, ahogy legjobban passzol hozzád, ha már tudod mi az az érzés, ami ezt a tudatállapotot kíséri, akkor szinte bármikor meg tudod találni.

 


2 comments On A meditáció csodás hatása az életedre

Szólj hozzá:

Az email címedet nem tesszük nyilvánossá

Site Footer