Szerezd vissza a tested a szülés után!

2021-11-05 Szentgyorgyi Romeo Edzés,Motiváció, 1 comment

Ez egy komoly téma, minden értelemben.

Először is szeretném ha a fejedbe vernéd, hogy nem számít, mennyire akarod visszaszerezni az alakodat, szülés után nagyon óvatosan és magadra figyelve kezdhetsz csak el edzeni.

A tested komoly erőpróbán ment keresztül szülés után, adj neki időt regenerálódni. Leghamarabb 6 héttel a szülés után kezdj bármi fizikai terhelésbe. Ha császárral szültél, akkor inkább 8 hétig várj.

Hallgass a testedre, ezt most komolyan mondom, ezzel nem szórakozhatsz.

Ha késznek érzed magad, kezdj egyszerű gyakorlatokkal, sétával, gyaloglással. Ne erőltess semmit, soha! És különösen ne kezdj „hasazni”, hogy eltüntesd, ami nem tetszik.

Lassan erősödj meg és hozd magad formába szülés után!

Ne is edzz hasizomra addig, amíg az orvosod nem mondja, hogy rendesen összezáródott a hasizomzat!

Ez általában 6 héttel a szülés után már szépen elkezd bezáródni, de nagyon óvatosnak kell lenned, mert ha nem, akkor könnyen súlyosbodhat és lehet belőle sérv. Azzal viszont nem lehet mókázni, irány a doki, és ő megmondja a továbbiakat, de akkor eszedbe ne jusson hasizmozni! Ha elkezdett bezáródni, akkor nagyon óvatosan, a fokozatosság elvét maximálisan betartva elkezdhetsz edzeni, de tartsd észben, hogy a hasizom regenerálódása 4-6 hónapot is igénybe vesz, ne kínozd, nem éri meg.

A szétnyílt hasizom sok nőnek okoz problémát szülés után. Van, amikor szép lassan, önállóan regenerálódik, és szépen visszazáródik. De az esetek nagy százalékában nem sikerül teljesen a regeneráció. Ez okozza azt az érzést, hogy a szülés után még mindig nagy a has; mintha egyáltalán nem akarna visszahúzódni. Mivel a hasizmok támasztják a hasfalat, így ha szétnyíltak, a támasztó funkciójukat sem tudják ellátni.

Ezen az állapoton lehet természetesen segíteni, megfelelő gyakorlatokkal komoly javulást lehet elérni. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy kizárólag az orvosod hozzájárulásával!

Ugyanakkor, ha még csak tervezed a babát, szeretném ha tudnád, hogy a hasizmok szétnyílása megelőzhető. Érdemesebb a probléma elébe menni, és nem a szülés után próbálni helyrehozni a  kárt.

Hogyan lehet fizikálisan is felkészülni a  terhességre?

Egyszerű: edzéssel. 

Gondolj bele, egy fitt, egészséges, erős szervezet szinte mindennel könnyebben megbírkózik mint egy punnyadt. Egy erős izomzat könnyebben regenerálódik, hamarabb lesz újra a régi. 

Ahogy készülsz a  várandósságra, ne csak a szervezeted vitamin- és ásványi anyag ellátására figyelj. Ezek is nagyon fontosak, de készülj fizikailag is!

A terhesség alatt az orvos jóváhagyásával folytathatod a  mozgást. Egy egészséges, normális esetben maximum 10 plusz kiló jön fel rád. Ne hidd, hogy kettő helyett kell enned, vagy hogy nem emelheted ki a feneked a székből. Természetesen veszélyeztetett helyzetekre ez nem érvényes, és mindig az orvos szava a végső, de ha minden rendben, nyugodtan mozogj. Egy kis kardió, a jobb keringés a saját testednek és a babának is jót tesz. Ne hagyd el magad, mert visszaszerezni az alakod vagy helyrehozni a  károkat sokkal nehezebb, mint megelőzni azokat.   

Ha úgy gondolod, hogy nagyon elszaladt veled a ló a terhesség alatt és tűrhetetlenül sokat híztál, akkor inkább az étkezésedre kezdj odafigyelni először. Nézd meg, hogy nem-e eszel akkor is, ha igazából inkább szomjas vagy? A szoptatás amúgy is rettenetesen igénybe veszi a szervezetedet és ilyenkor a megfelelő mennyiségű folyadék – főleg víz formájában – alapvető. Ha nem iszol eleget, elapad a tej.

Ha minden rendben van, akkor a 6-8 hét eltelte után (és ha a doki is egyetért), elkezdhetsz azért lassan magaddal is foglalkozni megint. A mozgásnak, ésszel végzett sportnak komoly jótékony hatása van, hogy visszanyerd az alakod.

A lelkeden is segít egy tempós séta, ha esetleg melankolikus, rosszkedvű, lehangolt vagy.

És itt most megint kénytelen vagyok visszatérni a figyelmeztető üzemmódba: ha amit érzel, több mint kimerültség, az új helyzet okozta sokk, vagy a hangulatváltozásaid túl intenzívek, az már nem a baby-blue, hanem a szülés utáni depresszió tünete is lehet. Ha állandóan sírsz, reménytelennek, üresnek érzed az életedet, alvási zavaraid vagy testi fájdalmaid vannak, azon tudnak segíteni, hallod? Irány a doki!

Azért az esetek nagy részében szerencsére a kezdeti melankóliát inkább a tenni akarás váltja fel, és ha az orvosod is áldását adja rá, elkezdhetsz edzeni.

Mivel úgyis otthon vagy, a legpraktikusabb, hogyha a szobában is végezhető gyakorlatokkal kezdesz. Nem kell az edzőterem nyitvatartásához igazodnod, akkor tudsz edzeni, amikor a baba alszik. Használd ki ezt az időt, komolyan, mert nemsokára a WC-re se tudsz egyedül menni, a nyomodban lesz mindenhová. 🙂

Otthon legalább flancolni se kell, senkit nem izgat a kinyúlt, százszor lehányt-kimosott póló, macinaci. Eddigre már kiismerted a babádat, tudod, mikor alszik, és akkor tudsz egy kis időt szánni az otthoni edzésre is.

Nem győzöm eleget mantrázni: lassan, fokozatosan haladj, hallgass a testedre. Ha nem vagy valamiben biztos, kérdezz, szívesen segítek én is, mi az, amit nyugodtan végezhetsz, hogy ne veszélyeztesd magad, de hatékony is legyen.

Akármilyen kevés is legyen az a mozgásmennyiség, amit a napjaidba viszel, mindenképp segíteni fog. A rosszkedv, fáradtságérzet elmúlik, és szép lassan az alakod is elkezd visszaformásodni. Ha a szülés előtt is sportoltál, akkor ennek most igazán nagy hasznát látod, a rugalmasabb, erősebb, jobb vérellátású izmok hamarabb regenerálódnak.

Minden nap mozogj egy keveset, enélkül a napok csak összefolynak, minden ugyanaz, egy végtelenített etetés-pelenkázás az egész, ami biztos hogy csodálatos, de kimerítő dolog.

Kezdj el szép lassan sportolni. Már nem kell „kettő helyett” enned – eddig se kellett volna, inkább a minőségen kellett volna sokszorozni – és a szoptatás is kalóriát éget, de ne várd meg, míg azokhoz a reménytelenül elhízott nőkhöz tudsz csatlakozni a játszótéren, akik ott ülnek, és dühösek az egész világra, amiért ilyenekké váltak.

A sétát, gyaloglást lassan felválthatja a saját testsúlyos Intenset gyakorlatok. A gimnasztika segít, hogy a terhesség által abnormális helyzetbe kényszerített izmok szépen visszataláljanak a helyükre, különösen a gerinced melletti izmok azok, amik a hasizmaid mellett az extra terhelést viselték, megérdemlik a törődést.

Az Intenset Start program kíméletesen vezet vissza az intenzív mozgás világába. Napi 20-25 perc, az amit magadra kell fordítanod, heti 4+1 alkalommal. Az Intenset Start program úgy lett kialakítva, hogy akár 0 edzettségi szintről el lehessen kezdeni, tehát neked sem fog problémát okozni. Tónusba hozza izmaid, fokozza a vérkeringést, javítja állóképességedet és formába hoz.

Legyen pozitív Önképed!

Van egy fontos tény amiről nem szabad megfeledkezni. Lifecoachként észrevettem, hogy a válások jelentős része a szülés utáni két évben történik. Sajnos sok-sok pár nehezen tudja feldolgozni a megváltozott élethelyzetet, az azzal járó kihívásokat és változásokat. Nem csak az élethelyzet, de a női test is változik a szülés után. Őszintén, nem előnyére. Tudom, hogy a fogyás szülés után nem könnyű.

Legyél újra vonzó és kívánatos a párodnak mint voltál.

Kérj segítséget ha kell, hogy el tudj kezdeni törődni magaddal!

Azt akarom tőled, hogy szedd össze magad és szánj időt magadra. Heti 5×30 perc elég ahhoz, hogy csábos legyél. Legyél vonzó és irigylésre méltó NŐ és ANYUKA! Te járj a párod fejébe és ne más! Tedd a párodat büszkévé! Ez már nemcsak neked fontos, hanem az egész családnak!

Hidd el hogy egy férfinek nincs menőbb, mint egy gyönyörű feleség és egy szép család.

Vágj bele még ma!

Nézd meg ezeket is:

Szerezd vissza a tested a szülés után!

  1. Niki szerint:

    Szia! A mai nap léptem be a csoportba, van egy 4,5 éves kisfiam és 4 hónapja született meg a kislányom is. Fogalmam sincs, hogy hogyan kezdjek hozzá, mit lehet, mit nem, mert 100% anyatejes. Nem tudom mennyire van hatással a szoptatásra. A hasizmom 1 ujjnyira van szétnyílva. Szeretnék fogyni és erősödni is, az étkezéseimmel is vannak gondok, ugynais örülök ha épp tudok rá időt szakítani, a napi 5 étkezés eddig nem sikerült sosem tartanom mert igazából nem is vagyok annyiszor éhes, pedig tudom hogy így raktároz a szervezetem és az ellenkezőjét érem el. Azt tudni kell, hogy mindíg is 45 kg voltam akármit ehettem tényleg 1 dkg-ot sem híztam. Egyszer csak rosszul lettem, kiderült hogy epekövem van és akkora mint maga az epehólyagom, szóval ki kell venni az egészet az epémmel együtt.(2 napom lett volna hátra). Elvégezték a műtétet(18 éves voltam akkor, most 26 vagyok). Egészen addig 45 kg voltam, majd a műtét után kezdtem el hízni. A terhességek alatt is ugye híztam de csak a normális súlyt szedtem fel ami átlagos terhesség alatt(10kg körül). Valamennyi lement, de még így is lenne miből bőven fogyni. Szeretnék úgy magamra nézni hogy büszke vagyok a testemre(persze így is büszke vagyok mert kihordtam 2 egészséges babát) de szeretnék tetszeni magamnak,úgy mint régen.

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük