Zsírégető és izomerősítő táplálékkiegészítők


Zsírégető és táplálék kiegészítő kisokos, avagy mi a csuda a CLA,  L-karnitin és a BCAA?

Biztosra veszem, hogy találkoztál már ezekkel a betűszavakkal. És azt is sejtem, hogy inkább átugrottad azt a szekciót, mert tényleg nem valami felhasználóbarát ez a halom rövidítés.

De nem véletlenül találhatók meg ezek a táplálékkiegészítők minden webshopban; a fura neveik ellenére az egyik legfőbb támogatóid, hogy elérd az ideális alakod: kiváló zsírégetők, segítenek az izomnövelésben, és abban is hogy az edzésed hatékonyabb legyen, és kevésbé fáradj el.Akkor most sorra vesszük őket, hogy egyáltalán mik is ezek, hogyan működnek a zsírégetők, melyik mire jó, mikor és hogyan alkalmazd, hogy a legjobb hatást érd el.

CLA

Ez a molekula lánykori nevén konjugált linolsav: egy zsírsav, ami a húsokban, tejtermékekben, tojásban található meg.

És mitől akkora szám ez a zsírégető?

Attól, hogy egészen hatásosan gyorsítja a fogyást és segíti a testsúlycsökkenést, úgy, hogy az izomtömeg közben nem csökken. Hiába hangzik hülyén, hogy egy zsírsav segít a fogyásban és a zsírégetésben, de ez a helyzet.

Az ugye még megvan, hogy a zsírok a szervezet számára alapvető tápanyagok, energiaszolgáltatók és sejtépítők. A zsír önmagában nem rossz, gáz a túlzott mértékű zsírbevitel. Sőt, a zsírsavak között ugyanúgy vannak a testünk által előállíthatatlan, de az életfolyamatokhoz nélkülözhetetlen, azaz eszenciálisak, mint az aminosavak esetén. És új zsírégető barátunk, a CLA is ilyen. Elengedhetetlen a lebontó folyamatokhoz, az immunrendszer működéséhez, sőt, az új vizsgálatok fényében még némi rákmegelőző hatással is bír. Úgyhogy ne ítélj elsőre, a CLA szedése sokat segíthet.

A kutatások viszonylag újak, 1980-ban egy Michael W. Pariza, a Wisconsin Egyetem kutatója talált rákellenes hatást a CLA esetében, és az azóta végrehajtott különböző kísérletek a különféle eredmények mellett viszont egységesen bizonyították, hogy a CLA segíti a zsírvesztést az izomtömeg megőrzése mellett.

Hogy működika CLA mint zsírrégető?

A kutatásokat elkezdő Pariza prof. úgy foglalta össze a hatásmechanizmust: „A kis zsírsejtek nem lesznek nagyobbak”.

Azt hiszem, ez lefedi a lényeget.

Ezen a vonalon elindulva elvégeztek pár összehasonlító kísérletet, és azt találták, hogy a diétát abbahagyók testtömege újra nőni kezdett, de a kontroll csoport súlynövekedése 75% zsír és 25% izom volt, szemben a CLA-t szedő, de ugyanúgy a korábbi étkezésére visszatérő csoport 50% zsír -50% izom arányával.

Persze az érdekes eredmények több helyen is megmozgatták a kutatókat, hogy vajon mire lehet még jó. Összefüggést találtak a magas CLA szint és az alacsonyabb mellrákhajlam, illetve prosztata- és vastagbélrák hajlam között. Sőt, úgy tűnik, az allergiásoknak is segít a szedése.

És itt szeretnék tenni egy kis kitérőt.

Miért erőltetem ezt a zsírégető  táplálékkiegészítősdit, minek toljuk, ha amúgy benne van a húsban, tejben?

Több okból is.

Egyrészt még ha nagy adagokban nyomod is a tojást, tejterméket, még mindig nem biztos, hogy CLA-ból eleget viszel be.

Arról nem is beszélve, hogy sajnos a boltban vehető tej, hús minősége, tápanyag tartalma több mint kérdéses. Korántsem tartalmaz annyi és olyan minőségű tápanyagokat, amit hiszünk, vagy amit mértek 15-20 évvel ezelőtt. Komoly különbségek vannak pl. a legelőn tartott tehenek húsa, teje és az istállóban vagy a lekötötten tartott állatok produktuma között. Isten ments’ hogy átmenjek itt kajanáciba, csak szeretném ha tudnád, hogy amit megeszel, valószínűleg jóval kevésbé tápláló, mint hiszed.

Harmadrészt ha vega vagy, esetleg csak nem szereted annyira a húst, akkor szinte biztos, hogy hiányod van ezekből a cuccokból.

Ezért van komoly jelentősége a táplálékkiegészítőknek, vitaminoknak és zsírégetőknek, mert akkor biztos, hogy bejuttatod a szervezetedbe a megfelelő mennyiséget. Továbbá ezeket túladagolni se lehet, úgyhogy teljesen biztonságos az alkalmazásuk.

A CLA szedése

Az eddigi kutatások fényében napi 3,4 gr (3400 mg) bevitel esetén már bőven tapasztalhatók a pozitív zsírégető hatásai.

L-carnitine

Kis csoportunk második zsírégető tagja kémiai szerkezetét tekintve egy aminosav származék.

Ennél azonban sokkal fontosabb, amit csinál: szépen ölbe veszi a hosszú szénláncú zsírsavakat, átviszi az izomsejtek falán, és a mitokondriumokhoz szállítja. A mitokondriumok pici sejtszervecskék, gyakorlatilag a sejtek energiatermelő központjai, ahol a zsírok bontása megtörténik és energia szabadul fel.

Gyakorlatilag itt történik az, amiért ezt az egész edzésesdit nyomjuk: a zsír lebontása, energiává alakítása.

Kiegyensúlyozott táplálkozással, főleg a vörös húsokkal tudsz némi L-carnitine-t bevinni, de az optimális mennyiséghez kell egy kis kiegészítés. Különösen, ha vegetáriánus vagy, vagy nem szereted a vörös húsokat.

Az L-carnitine esetében is komoly vizsgálatok folytak, hogyan gyakorol hatást a fogyásra, és különösen a zsírok oxidációjára. Azt megállapították, hogy testedzés és csökkentett kalóriabevitel mellett az L-carnitine-t szedő csoport nagyobb súlyvesztést produkált és több zsírt égetett el, vagyis jobban, többet fogyott, mint a kontrollcsoport.

Magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy egy jól összeállított diéta és edzésterv hatékonyságát nagyban képes támogatni. Viszont nem csodaszer, nem működik úgy, hogy bedobsz napi két bogyeszt, aztán utána a zsíros kenyér. Meg kell dolgoznod az eredményért, de a táplálékkiegészítőkkel egyszerűen csak könnyebben megy majd.

Itt is megemlíthetünk egy csomó egyéb jótékony hatást, kimutathatóan támogatja a szív- és a keringési rendszer egészségét, valamint – fiúk, figyelem – a spermiumok minőségét, mozgékonyságát is.

Adagolása:

Napi 1-2 gramm.

BCAA

Hát igen, ez így elsőre kevésbé bizalomgerjesztő, úgyhogy hadd mutassam be teljes nevén (angolosok előnyben): Branched Chain Amino-Acids, azaz elágazó szénláncú aminosavak.

Hogy a fehérjék és az aminosavak mennyire fontos szerepet töltenek be az egész életedben, a tested felépítésében, egészséges működésében, azt nem kell elismételnem, elég alaposan kiveséztük korábban.

Azt is tudod, hogy van 9 -féle aminosav, amit az emberi szervezet nem, vagy csak korlátozottan képes előállítani. Ezeket hívjuk alapvető, esszenciális aminosavaknak, és ezek folyamatos, megfelelő mennyiségű beviteléről nem feledkezhetsz el.

Ezen 9 aminosav közül 3 (L-leucin, L-valin, és az L-izoleucin – ezt nem kell tudni, csak a biosz-faktosoknak) amelyik elágazó szénláncú, ezeket hívjuk BCAA-knak.

Oké, tudom, tök jó, és akkor mi van?

Hát az, hogy amíg sok más aminosav a hormonok, enzimek alap építőkövei, a BCAA aminosav csoport elsősorban az izmok, szervek felépítéséhez és működéséhez nélkülözhetetlenek. Az izmaid közel 35%-át ezekből az aminosavakból felépülő fehérjék alkotják!

Beszéltünk arról – és lehet, tapasztaltad már saját magadon is – hogy az intenzív edzés és a fogyókúra, ha nem jól van összeállítva, akkor nemhogy izmot épít, hanem ellenkezőleg, izomvesztést eredményezhet.
Hogy ezt elkerüld, a szervezetedet megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjével kell ellátnod, hogy ne érezze úgy, kizsigereled, és ne nyúljon a fehérjeigény esetén a fáradságosan felépített izmaidhoz.

És itt jön a képbe a BCAA szedése: mennyivel egyszerűbb ez, ha már eleve azokat az aminosavakat viszed be, amik kelleni fognak, nem?

Edzés után, komoly terhelések esetén a szervezeted teljes aminosav raktára kiürülhet, és akkor jelentkezik a legerősebben a katabolizmus, azaz az izom leépítő hatás. Ha ilyenkor a BCAA-t használod, a szabad aminosavak (amik a legkisebb építőkövek amúgy is, az emésztőrendszered minden fehérjét aminosavakra bont) simán a vérbe jutnak, és így azonnal elérhetőek és felhasználhatóak az izmok számára. Így érvényesül a BCAA hatása: megakadályozza hogy a hiányzó fehérjék az izmok elbontásából pótlódjanak.

És egy csomó jótékony hatás ráadásnak:

A BCAA-k csökkentik a fáradtságérzetet, így jobban és tovább tudsz edzeni.

Hogy ez hogyan lehetséges, azt el tudom magyarázni röviden (és nagyon leegyszerűsítve).

A testünkben minden folyamathoz tartozik egy ellenőrző, úgynevezett visszacsatolási folyamat: máskülönben hogyan tudná az agy, hogy mi játszódik le az izmokban vagy a szervezet más részén? Nincs ez másképp edzés alatt sem. Amikor az izmaid dolgozni kezdenek, elhasználják a saját raktáruk mellett a vérben lévő szabad aminosavakat is. Emiatt – ezeket pótolva – a szervezet további aminosavakat juttat a vérbe, többek közt triptofánt. Amit viszont az agy érzékel, és erre szterotonin kibocsátással reagál, ami fáradtságérzetet okoz, magyarul leállásra ösztökél.

És itt jön jól nekünk a BCAA, annak is egyik különösen aktív komponense, az L-leucin. Ez az aminosav a triptofánnal versengve igyekszik ugyanazokhoz a receptorokhoz kötődni, vagyis ha a véredben van L-leucin és triptofán is, mindketten információt hordoznak az agy számára, és ha a kötőhelyek zömére az L-leucin érkezik meg, a fáradtságérzet is jóval később jelentkezik.

A BCAA hatása a zsírégetésre:

Ez egy elég új felfedezés, ami a hasi részen lerakódott, úgynevezett barna zsírszövet csökkenését mutatta ki BCAA rendszeres bevitele esetén. Ez egy remek hír, nem? 🙂

Az egész szervezet profitál belőle:

Emlékszel, végigvettük, hogy a fehérjék, aminosavak gyakorlatilag minden testfunkcióban, minden életműködésben részt vesznek. Ezek az aminosavak nélkülözhetetlenek nemcsak az izmaid, de az agy, sok enzim, az immunrendszered normális működéséhez is. Már csak ezért is érdemes beilleszteni az étrendedbe.

BCAA szedése

Mivel a BCAA hatása elsődlegesen az izmok védelme, ezért akkor célszerű, amikor fennáll az izomvesztés veszélye, vagyis:

  • edzés előtt, hogy a raktárak fel legyenek töltve
  • edzés után is jól jön, hogy ne izmot bontson a tested
  • sőt, ha belefér a költségvetésbe, akár reggel és este is mehet

Adagolása: 5 gramm/alkalommal nagyon jó hatást érhetsz el.

Szóval gyorsan szaladjunk végig rajta még egyszer, mi a lényeg:

  1. A táplálékkiegészítő arra való, hogy esszenciális tápanyagokat juttasson a szervezetedbe.
    Használd őket, akár többfélét is, mert túladagolni nem tudod, a hiányuk viszont komoly problémákat okozhat.
  2. Egy jó diéta és a zsírégető hatású termékek edzésterv mellett megkönnyítik és felgyorsítják a fogyásodat.
  3. Segítenek neked, hogy a súlyvesztés főként zsírból történjen és ne izomból.
  4. Mint alapvető tápanyagok, nemcsak a fogyásodat segítik, hanem támogatják a szívedet, a keringési és immunrendszeredet, agyműködésedet is.
  5. Nem helyettesítik a normális étkezést és a sportot, de támogatják az eredményességet.

 

 


9 comments On Zsírégető és izomerősítő táplálékkiegészítők

  • Szia! Hol?Milyen BCAA fehérjét szerezzek be? (elkezdem, megpróbálom,legjobb lenne ha valaki elkészítené folyamatosan mit mikor vigyek be a szervezetembe….ne haragudj a kérdésért.)Megvenném a fehérjét hol,milyet.Köszönöm a választ
    Csilla

    • Rövidesen kapható lesz az Intenset BCAA. A facebook oldalunkon találsz egy videót (2017 dec. 14.) ahol mindent elmondunk a tápkiegek használatáról.

    • Szia Csilla! Február végén nyílik az Intenset webshop. Tőlünk tudsz majd rendelni BCAA-t és fehérje port is.

  • Szia!
    Hol erheto el a webshop?

  • Nincs igazán nagy feleslegem may-2-3 kiló, picit szeretnék alakulni, a törzsemről, hasi területekről némi zsírt veszteni (igen, még úgy is, hogy helyi zsírégetés nincs 🙂 ) Edzések után sima fehérjét szoktam inni, a kérdésem az lenne, hogy CLA-val vagy BCAA-val lenne-e érdemesebb, hatékonyabb kiegészítenem a táplálkozásomat?

    • Szia! Rövidesen kijön az Intenset Ultra RX3 zsírégető amit nagyon ajánlok neked. A CLA + BCAA jó választás ami segíti a fogyásodat.

  • Szia, 2 év alatt több hormonkezelésen estem át, mivel babát szeretnék. Közben feljött rám 15 kiló, baba nem lett 🙁 Továbbra is szeretnék bébit, de így már nagyon szarul érzem magam a bőrömben. Kérdésem az lenne, neki állhatok-e az edzésnek, diétának, tálálékkiegészítőkkel együtt, vagy valamelyik része árt ebben az esetben?

    • Szia! Egy hormonkezelés nagyon összetett dolog és nem ismerem a részleteit. Azt javaslom neked, hogy beszélj az orvosoddal és mutasd meg neki azokat az Intenset táplálék kiegészítőket amiket használni szeretnél. Ő pontosan ismeri a korképedet és megfelelő választ fog tudni neked adni.

Szólj hozzá:

Az email címedet nem tesszük nyilvánossá

Site Footer