Fehérjepor és minden amit tudnod kell róla


A fehérjepor az az élelmiszer, amiről talán mindenki hallott már. Az első felbukkanásuk a testépítők, hivatásos versenysportolók körében történt, jó pár tíz évvel ezelőtt. Emlékszem, az első fehérje készítmény, amit a komoly versenyzés miatt használtam, még tojásból készült. „Egg protein” néven futott és tejjel kellett elkészíteni, mert vízzel elkeverve egész egyszerűen ihatatlan volt. Szerencsére most már minden jó minőségű fehérjepor vízzel elkészítve is nagyon finom, ami fontos, hisz a  felszívódás vízzel hígítva sokkal jobb.

Régebben kizárólag a versenysportolók privilégiuma volt a proteinshake, de most már a legmagasabb minőségű fehérjepor is könnyen elérhető, beszerezhető bárki számára. Nagyon ajánlom a használatát, fizikai és szellemi igénybevétel esetén is.

A fehérje és fontossága

Gyakorlatilag minden sejtünk, szövetünk tartalmazza a fehérjemolekulák különböző változatait. Emiatt életünk, testünk megfelelő működése érdekében elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje bevitele. Az izomzat alapvető építőeleme, de az egész szervezetre hat nemcsak sejtszinten, tápanyagként, hanem az anyagcsere gyorsításával a fogyást is támogatja. Regenerálja a szervezetet, optimális pH értéket biztosít, a hormonképzés is elképzelhetetlen protein nélkül. Érdekes módon még a hangulatunkat is befolyásolja, a kortizolszint csökkentésével és a szerotonin növelésével javítja a közérzetet. Nem utolsósorban az éhséget is csökkenti, mérsékli, és ha valami, hát ez igazán jobb kedvre hangolja az embert, különösen diétakor. 🙂

Fehérjepor előnyei

Azt tudjuk, hogy a fehérje alapvetően szükséges a test egészséges működéséhez, de miért is érdemes fehérjepor alakjában fogyasztani, nemcsak csirkemell vagy joghurt formájában?

A fehérjepor készülhet tejből és tejmentes változatban, utóbbiak növényi (búza, szója) vagy tojás alapon készülnek.

A tejből az ún. whey proteinek készülnek, amelyek finom ízűek, jól oldódnak. Az egyik legérdekesebb tulajdonságuk, hogy az emésztésükhöz több energia kell, mint amennyit tartalmaznak, így – energetikai szempontból – negatív a mérlegük. Vagyis, nagyon leegyszerűsítve amellett hogy az izmaidat, sejtjeidet ellátod fehérjével, a testzsírszázalékod is csökken.

Nagy előny, hogy bárhol, bármikor fogyaszthatóak. Emiatt a sikeres diéta egyik sarokköve a proteinshake: munkahelyre, utazáskor, gyakorlatilag bárhova magunkkal tudunk vinni egy pár adagot és kis vízzel elkeverve máris fogyasztható. Nálam mindig van egy kis üvegben pár adagnyi. Ha megéhezem, akkor sokszor a lelki szemeimmel szinte látom, hogy a nehezen megszerzett, fáradságos munkával felépített izmaimból vonja ki a szervezetem a tápanyagokat, és ezt nem hagyhatom. Ilyenkor egy adag fehérjeturmix életmentő.

Mennyi fehérjepor elég és mikor fogyasszuk?

Azt lehet mondani, átlagos esetben a 0,8-1,2 gramm, aktív sportolóknak és fogyókúrázóknak pedig 2-2,6 gramm ajánlott testsúly kilogrammonként. Természetesen a protein – amit fogyasztasz – kell hogy tartalmazzon leírást a dobozon, zacskón, ezt is ellenőrizd, hogy a gyártó mennyit ajánl.

A mikor is elég lényeges kérdés. A legoptimálisabb, ha a nap folyamán egyenletesen történik a bevitel, mert egyszerre maximum 30 grammot tud a szervezet lebontani, megemészteni. A legoptimálisabb időpont reggel, ébredés után, amúgy is egész éjjel (hacsak nem fosztogattad a hűtőt némi éjjeli nasiért) nem jutottál semmilyen tápanyaghoz. Ha ilyenkor fogyasztasz proteint, az remekül hasznosul.

Intenset fehérjepor supreme whey protein

Nagyon jó időpont az edzés után is, mert az izmaid akkor teljesen kiürítették a raktáraikat, nehogy a saját izomszöveteihez nyúljon a tested. Ha késő este éhezel meg akkor is inkább egy fehérjeshake-t igyál, mint egyél valami hizlalót.

Arra figyelj, hogy napközben a gyorsabb felszívódású proteineket válaszd, este pedig a lassabban hasznosulókat. Ez arra is tökéletes, hogy nem mész aludni éhesen, és a lassan feltáródó tápanyagok miatt éjjel sem történik minőségi éhezés.

Nemcsak sportolóknak: a fehérjepor az agyadat is turbózza!

Ha azt gondolod, csak a sportolóknak válhat hasznára  a fehérjepor, akkor szeretném felhívni arra a figyelmedet, hogy minden sejt, így az idegsejtek, izomsejtek, a szerveidet felépítő sejtek alapvető és elengedhetetlen alkotóeleme a fehérje.

Ez azt jelenti, hogy a prémium protein fogyasztása az egész testedre rendkívül jó hatással van.

Nem véletlen, hogy sok cégvezető, menedzser is fogyaszt fehérjeturmixot. Gyorsan felszívódó magas minőségű tápanyag, ami nem hizlal – ez teszi számukra a fehérjeshaket egyfajta szuper kajává.

Mi a helyzet a hozzáadott szénhidrátokkal?

Gyakorlatilag semmilyen jelentőségük nincs. A prémium fehérjeporok elenyésző mennyiségben tartalmaznak szénhidrátokat. Ugyanígy rejtett cukorként ellened és a formád ellen dolgozik a keményítő, nyírfacukor, szirupok, gyümölcskoncentrátumok.

Mi történik a testedben a fehérjepor elfogyasztásakor?

Ahogy megiszod, az emésztőrendszered dolgozni kezd. A komplex fehérjemolekulákat aminosavakká, alapvető építőkockákká bontja, és ezek kerülnek a sejtekhez, ahol különböző felépítő folyamatokban vesznek részt, amire éppen szükség van. Nemcsak az izomsejteket regenerálja a szervezeted a bevitt proteinből, hanem ha kell, idegsejtek, hajszálak, vagy épp porcszövet használja fel. Vagyis a fehérjepor akkor is nagy szövetségesed, ha nem sportolsz, (bár én azért csak biztatlak, hogy mozogj rendszeresen) mert a tested minden sejtje, szövete hálás lesz érte.

Érvek a protein mellett

Ha sportolsz, ha nem a tested alapvető építőkövei a fehérjék. Emellett számos általános jó hatása van a szervezetünkre:

  • Rengeteg energiát ad minimális kalóriabevitel mellett.

Ez a tulajdonsága elsősorban akkor jön jól, ha fogyni szeretnél, de annak is lényeges, aki már elérte az ideális súlyt és nem akar visszahízni. Táplálja az agyat, az izmokat, de nem a zsírpárnákat: ez már magában csodálatos.

  • Fogyaszt

Alapvetően több energiát igényel a lebontása, mint amennyit szolgáltat, így energiadeficitet hoz létre, amit a szervezetnek más energiaforrásból, cukrokból, zsírokból kell fedeznie. A vércukorszintet is lassan emeli, nem lövi fel az egekbe mint a cukor, így az éhségérzet sem tör rád rohamokban.

Intenset fehérjepor supreme whey protein

  • Építi és megőrzi az izmaidat.

Nemcsak fontos építőanyagai az izmoknak, de közvetlen felvehető tápanyagként attól is megóv, hogy a szervezeted az izmaidban raktározott fehérjékhez nyúljon. Gondolj bele, mi munka volt felépíteni őket, mennyi edzés kellett, jobb ha vigyázol rájuk.

  • Csökkenti a savasodást, lúgosít

Ez főleg a növényi eredetű fehérjékre igaz, de kis mértékben az állati eredetűek jó irányban befolyásolják a sav-bázis egyensúlyt. Ha nincs rendben a gyomrod, akkor is segít, leköti a gyomorsavakat.

  • Támogatja az immunrendszert

Nemcsak azzal, hogy aktívan részt vesz a fertőzések ellen harcoló fehérvérsejtek képzésében, hanem emeli a szervezet GSH, azaz glutation szintjét. Ez a tripeptid (összetett fehérje) molekula antioxidánsként a káros, szabad oxidatív gyököket semlegesíti.

Mi történik ha nem fogyasztasz elég fehérjét?

Mivel alapvető tápanyagról van szó, természetesen a fehérjehiány elég komoly következményekkel járhat. Az izomvesztés, hajhullás, bőrproblémák csak a kezdet. Az anyagcsere felborulásával további problémák jönnek, különböző hiánybetegségek, fertőzésekre való fogékonyság.

Hogyan táplálja a fehérjepor az izmaidat?

A proteinshake remek társ, ha formálódni, izmot építeni szeretnél. Sokan aggódnak, különösen lányok, hogy „túl” izmosak lesznek a fehérjétől. Hát, ha ez így lenne, a sok fitnesz versenyző, testépítő nem a teremben nyögne súlyok alatt, hanem 3 óránként beküldene egy fehérje turmixot, és sorra nyerné a versenyeket. Az izomépítés, de még a meglévők megőrzése is fáradságos, kemény munka komoly odafigyeléssel, amiben a fehérjepor fogyasztása komoly segítség lehet.

Lássuk, hogyan:

  • Építőanyag az izmok számára.

Pont azokat az aminosavakat, fehérje konstrukciót tartalmazza, ami optimális az izomsejtek felépítéséhez, regenerálásához.

  • Építő folyamatok segítése

Az izmokat, az őket építő, támogató  folyamatokat serkentő hormonokat – pl inzulin – szabadít fel.

  • Leucint tartalmaz

Ami az egyik leghatékonyabb ismert izom támogató és növekedést serkentő aminosav.

  • Gyors felszívódás

Az összes többi fehérjeforráshoz viszonyítva jóval gyorsabban szívódik fel és kínál azonnal hasznosítható tápanyagot. Így elkerülheted, mérsékelheted az edzések miatt bekövetkező izomszövet bontást.

Összehasonlító kutatások alapján az izomépítés során az egyenletes, megfelelő napi proteinbevitel az egyik legfontosabb szempont. Az edzés előtt vagy után fogyasztott fehérjepor produkálta a legjobb eredményt, hisz az izomsejtek anyagcseréje ekkor a legaktívabb. De arra mindenképp figyelj, hogyha a normál napi étrended nem tartalmaz elég fehérjét, akkor nem az izmaid épülnek, hanem azokra a helyekre irányítja a szervezeted az aminosavakat, ahol legnagyobb szükség van rájuk.

Ez a tény egyenesen vezet az egyik legfontosabb szemponthoz:

A napi diétád kell hogy tartalmazzon változatos jó minőségű fehérjét, tojást, húst, tejterméket. A táplálékkiegészítő az, aminek hangzik: kiegészítő.

Nagyon jó és fontos, de nem helyettesíti a jól összeállított diétát. Az előnyei amúgy is akkor érvényesülnek leginkább, ha eleve jól és kiegyensúlyozottan táplálkozol.

Tények és tévhitek

„A bevitt tápanyagok harmada jó ha fehérje.”

Sokszor hallani ezt a hozzávetőleges szabályt, és ha általánosságban vesszük, igaz is. Természetesen ez így elég tág értéket ad, és a fehérje minimum nagyban függ attól, hogy élsz, sportolsz-e, stb. De nagyjábóli szabálynak jó, azt mindenképp tartsd észben, hogy az egyoldalúan sok vagy kevés fehérje is problémát okozat.

„Nem kell fehérje, ha nem sportolok.”

Nem is, ha nincs szükséged a bőrödre, hajadra, körmeidre se. Sőt az agyad, ízületeid, hormonjaid, immunrendszered sem működnek fehérjék nélkül. Ha ezeket mind nélkülözni tudod, akkor valóban nincs szükséged fehérjére.

„A fehérjében gazdag étrend segít fogyni.”

Alapvetően igaz, hogy a szénhidrátok rovására növelt fehérjebevitel a diétában segíti a súlyvesztést. A proteinek tulajdonsága, hogy lassabban haladnak át az emésztőrendszeren. Lassabban táródnak fel, az emésztésük több energiát igényel, mint amennyit tartalmaznak.

„Mindegy, milyen fehérje, az összes egyforma.”

Ez nem így van, ez igenis lényeges, hogy milyen forrásból, milyen összetételű fehérjét választasz. A fehérje összefoglaló néven jelenti mind a 20 féle aminosavat, amire a szervezetnek szüksége van. Ezekből párat a testünk elő tud állítani, de a többiből külső forrásra szorul. Ezért nem mindegy, hogy a diétád tartalmazza-e a megfelelő fehérjét.

„A testünk elraktározza a fehérjét.”

Nem raktározza el, hanem beépíti, felhasználja. Nem tudja ledepózni, mint a zsírt, ezért kell figyelni, hogy egyenletesen, jó minőségben álljon rendelkezésre. Ha hiányzik, onnan tudja pótolni a testünk, ahova beépítette? Izmokból, kötőszövetből, de ha onnan kivonja, bizony hiányozni fog.

„Edzés után érdemes fehérjét enni.”

Ez valóban így van, hozzájárulnak az izmok regenerációjához, építéséhez.

‘A fehérjehiány alattomos dolog, nincs tünete.”

Ez így nem mondhatni, inkább úgy fogalmaznék, hogy a hiánytünetei nehezebben felismerhetők, kevésbé jellegzetesek. De a gyengeség, rossz közérzet, ok nélküli fogyás jelzi, hogy hiány van, csak az a baj, hogy rengeteg más betegség, hiány okozhatja ezeket a tüneteket. Ezért a legjobb, ha egy jól felépített,kiegyensúlyozott étrendet követsz.

„A szívnek jót tesz a fehérjében gazdag étrend.”

Valóban így van, mint a legerősebben dolgozó izomnak az egész testedben, a szívnek kiemelten szüksége  van a lehető  legjobb aminosav-ellátásra.

Összefoglalva

  • A fehérje a szervezet legalapvetőbb tápanyagainak egyike.
  • Fontos, hogy az étrend jó minőségű, változatos fehérjéket tartalmazzon.
  • A kiegészítő bevitel fehérjeporból történhet, ami – ha jó minőségű – kiválóan támogatja az izomépítést és a zsírvesztést.
  • Komoly segítség a fogyókúra testformálás során, de a jó minőségből semmiképp ne engedj!

2 comments On Fehérjepor és minden amit tudnod kell róla

  • Szia, és mi tud enni az aki, tejfehérje érzékeny? Hogyan és mivel tudom helyettesíteni a tejtermékeket? Csak néhány hónapja derült ki és még ismerkedem mit hogyan ehetnék. Köszi 🙂

    • Kedves Judit! Ebben az esetben a növényi vagy állati (Rizs,borsó és marha) fehérje jó alternatíva lehet a számodra.

Szólj hozzá:

Az email címedet nem tesszük nyilvánossá

Site Footer