;

Ásványi anyagok

Sokszor emelik ki változatos fórumokon és hívják fel az emberek figyelmét a vitaminellátás fontosságára. Azonban érdemes odafigyelni az ásványi anyagok megfelelő ellátottságára is. Jelentőségük az egész szervezetet, egészséget érinti. A vitaminok működéséhez alapvetően szükség van ásványi anyagokra, azok nélkül a vitaminok nem tudják ellátni a feladatukat. Nem tudnak hasznosulni, hatást érvényesíteni.

A sportolók számára kiemelten fontos a kiegyensúlyozott vitamin- és ásványi anyag ellátás, hisz az ő szervezetüket extrém fizikai és sokszor mentális terhelés is éri. Ez mind a vitamin- mind az ásványi anyag igényt megnöveli. Ezért kell a pótlásra odafigyelni, hisz az építő- és regeneráló folyamatok bármelyik alkotórész hiánya miatt megállhatnak vagy zavart szenvedhetnek. Ez nem csak a fejlődést gátolhatja, de hosszú távon egészség károsító hatása is lehet. A kiegyensúlyozott étkezés és tápanyag bevitel alapvető az egészség szempontjából.

Ásványi anyagok jelentősége

A szervezetünk nem tudja előállítani az ásványi anyagokat, így mindenképpen külső forrásból, táplálékkal kell bejuttatni a megfelelő mennyiséget. A szervezet egészséges működéséhez elengedhetetlenek, a különböző folyamatokban való részvétellel. Energiát nem szolgáltatnak.

Ásványi anyagok előfordulása

Mint a nevük is mutatja szervetlen eredetűek, a környezetben, ásványokban, ércekben fordulnak elő, innen kerülnek oldódás vagy egyéb folyamat során a talajba, növényekbe. A táplálkozási körforgásba a növények révén kerülnek.

Egy egészséges felnőtt testtömegének 4-5%-át teszik ki az ásványi anyagok. Jelentős részük a csontokban koncentrálódik. Ez a mennyiség nem mindenkinél egyforma, befolyásolja az életkor, nem, egészségi állapot, illetve az életmód, fizikai aktivitás is.

Az ásványi anyagok minden szinten fontos szerepet játszanak az életfolyamatokban. Egy-egy ásványi anyag több funkciót is elláthat, több folyamatban vehet részt. A test és szellem megfelelő működéséhez, fejlődéséhez elegendő mennyiségű ásványi anyag jelenléte szükséges. így az egészség fenntartásához is hozzájárulnak, hisz egy optimálisan működő szervezet ellenállóbb stresszel, fertőzésekkel szemben.

Nyomelemek, makro- és mikro elemek

Az ásványi anyagokat az alapján csoportosítjuk, hogy az emberi szervezetben milyen mennyiségben fordulnak elő.

A makroelemek a test tömegének 0,005%-nál nagyobb mennyiségben fordulnak elő. A mikroelemek ennél kisebb arányban találhatók meg.

Makroelemből napi bevitelként néhány gramm vagy néhány száz milligramm elégséges. Mikroelemből a szükséglet csak néhány milligramm.

Nyomelemnek azokat az anyagokat nevezzük, amelyek valóban csak nyomokban fordulnak elő, és nem is szükséges napi szinten a bevitelük. Ez nem azt jelenti azonban, hogy a pótlásukról teljesen elfeledkezhetünk. Ezek között is vannak esszenciálisak, amelyekre feltétlenül szükség van. A szemi esszenciális nyomelemek is fontosak a szervezet számára, de a hiányukat kicsit jobban képes tolerálni. A harmadik csoportba toxikus anyagok tartoznak, mint például a higany. Sajnos sokszor ezek a toxikus anyagok az ipari feldolgozáson átesett élelmiszerekben is lehetnek.

Ez ellen védekezni nagyon nehéz, ezért is fontos, hogy ellenőrzött forrásból, minél természetesebb élelmiszereket fogyasszunk.

Az ásványi anyagok és nyomelemek sok reakcióban vesznek részt és erősítik, módosítják egymás hatását. Ezért is fordulhat elő, hogyha az egyik hiányzik, vagy kritikusan alacsony a szintje, akkor a többi sem képes ellátni a feladatát.

Makroelemek:

Foszfor, kálium, kálcium, kén, magnézium, nátrium

Mikroelemek:

Cink, fluor, jód, króm, mangán, molibdén, réz, szelén, vas

Ezek az ásványi anyagok az esszenciális kategóriába tartoznak. ezeken kívül vannak még fontosak, mint: nikkel, ón, szilícium, vanádium. Vannak olyan anyagok is, amelyek hatásait, funkcióit még nem ismerjük: alumínium, kadmium, ólom, arzén, bárium, stroncium, higany, ezüst, arany, antimon.

Ásványi anyagok fogyasztása:

A napi szükséges mennyiséget, ha kiegészítőként fogyasztjuk, érdemes reggel vagy este bevenni. Ezen kívül jó időpont még az edzés után is.